אם ארגון הוא סייבורג (מכונה), מה זה אומר על המנכ"ל?

דף הבית » בלוג » אם ארגון הוא סייבורג (מכונה), מה זה אומר על המנכ"ל?

אם ארגון הוא סייבורג (מכונה), מה זה אומר על המנכ"ל?

אנחנו נמצאים בעידן שבו ענפים שלמים עוברים טרנספורמציה מואצת. ההון האנושי הוא כבר לא הפקטור המכריע בארגון ומרכז הכובד הארגוני הופך טכנולוגי במקום אנושי. הארגון כולו הופך למכונה, וגם המנכ"ל חייב להתעדכן בהתאם. רם יאולוס, מנכ"ל קבוצת נירם גיתן NGG עם מסר ברור לכלל הארגונים

במשך עשורים רבים הובילה חברת קודאק את שוק הצילום בעולם, החברה ביססה את המודל העסקי שלה על מכירת סרטי צילום שנדרשו לכל מצלמה. לאורך השנים השתכללו המצלמות וגם סרטי הצילום הפכו קטנים יותר ונוחים יותר לשימוש, אך איש לא חזה את הופעת המצלמה הדיגיטלית שביטלה בתוך זמן קצר את הבסיס העסקי עליו נשענה קודאק, שאיבדה את כושר התחרות שלה במהירות ונעלמה.

בלוקבאסטר, חברה ענקית להשכרת קלטות ודיסקים של סרטים, הייתה לאורך שנים אתר ביקור חובה לאנשים רבים. היכולת לקחת סרטים הביצה בנוחות מתוך ספרייה גדולה ועשירה, עשו את שלהם. איש לא חזה את הופעת הווידאו לפי דרישה וכמובן את השפעת האינטרנט על זמינות סרטים ומוזיקה. כל אלה הפכו במהירות גבוהה לשכיחים בכל מקום וביטלו את הצורך בהגעה אל חנות כלשהי כדי להשאיל הביתה סרט ואחר כך גם להחזירו לחנות. גם הבסיס העסקי של בלוקבאסטר נפגע והיא נעלמה.

אמזון החלה את דרכה כחנות ספרים מקוונת והפכה לזירת מסחר ענקית מחוברת עם שרשרת הפצה עוצמתית, המסכנת כל רשת קמעונאית במערב, כשרק דומותיה מהמזרח מסכנות אותה והשפעתה כבר ניכרת בכל מקום.

המשותף לשלש הדוגמאות המוכרות האלה, הוא השפעת החידושים הטכנולוגיים על מודלים עסקיים ויצירת הפרעה, שיבוש המשנים סדרי עולם.

כל אלה הם כבר מזמן חדשות ישנות וכבר דובר בהם הרבה, אך הם הפרט שמצביע על מגמה כוללת ושינוי בסדר ארגוני ועולמי, שעולה מדרגה. נתונים וזמינותם, תקשורת פתוחה, חיבוריות, טכנולוגיה אינטגרטיבית מהלקוח ועד לספק או להיפך, כל אלה הופכים את הארגונים ממה שהיו במקור, ארגון = אורגן = מבוסס הון אנושי, למשהו שונה בתכלית.

מרכז הכובד הארגוני הופך טכנולוגי במקום אנושי, תהליך שמתרחש במהירות מבלי שנבין את עומקו והשלכותיו. ענפים שלמים עוברים טרנספורמציה, במסגרתה פעילות רבה שהייתה מבוצעת על ידי אדם הופכת למבוססת טכנולוגיה – חברות האשראי, הבנקים וחברות הביטוח, שירותים ציבוריים. אבל לא רק הם, גם שירותי רפואה ושירותים לוגיסטיים ואפילו רשתות קמעונאיות. המהפכה עוצמתית, רחבה ומקיפה כמעט ואולי את כל ענפי המשק במדינות המפותחות.

מה המשמעות של כל זה עבור הארגונים?

המשמעות היא שהמודל העסקי מושפע מטכנולוגיה, יכולת הסחר הופכת טכנולוגית ויכולת קבלת ההחלטות מושפעת גם היא והופכת תלויית טכנולוגיה. אין כמעט החלטה עסקית, בכל סוג של ארגון, שאינה מושפעת מטכנולוגיה, לעיתים יכולת הביצוע מותנית במיכון ולעיתים ההחלטה העסקית עצמה, המודל או יכולת מימושו מותנים או מבוססים על טכנולוגיה כזו או אחרת.

השיא הוא כאשר רובו של הארגון הוא כבר טכנולוגי ואז למעשה כלל החשיבה היא כזו. ולא, אין הכוונה לארגוני היי-טק המפתחים טכנולוגיה, שכן ברור ששם תמיד החשיבה וההבנה הטכנולוגיות מובילות. הכוונה לארגונים מהשורה, מה שקראנו בעבר Low-Tech, קמעונאות, מסחר, בנקאות, שירותים שונים וכן גם שרותי רפואה.

אם ניקח את האחרונים, בעבר הרופא נבחן ביכולתו לאבחן ולהגדיר את הטיפול הנכון, לעיתים תרופתי ולעיתים אחר, מנתח נבחן ביכולתו לבצע פרוצדורות מורכבות באמצעות עיניו וידיו, מיומנות וניסיון. ואילו היום גם האבחון וגם הפתרון הופכים יותר ויותר תלויי טכנולוגיה והמיומנות הנדרשת היא יכולת הפעלתה והשימוש בה.

הארגון הופך למכונה, לסייבורג. ההון האנושי הוא כבר לא הפקטור המכריע בארגון, אלא הוא חולק את החשיבות עם הממד הטכנולוגי, ולעיתים האחרון דומיננטי יותר באופן משמעותי.

אז מה יעשה מנכ"ל, שצמח על הבנה מסחרית, יכולת מו"מ, הפעלת אנשי מכירות? איפה ימצא את עצמו בעתיד? איך יקבל החלטות?

אין לשאלות אלו תשובה חדה, אך המגמה ברורה.

מגמה מעניינת מתפתחת, שאת ניצניה כבר ניתן לראות היום, הוא מנוי אנשי טכנולוגיה לתפקיד מנכ"ל בארגונים שלא נתפשו עד היום כארגונים טכנולוגיים – בעולם הביטוח והפיננסיים, בארגוני שרות, ארגונים יצרניים ואחרים.

הבנה טכנולוגית הפכה קריטית בקבלת ההחלטות האסטרטגית בכלל הארגונים וכל מנכ"ל המעוניין לשרוד בתפקידו חייב להכניס את ידיו, רגליו ובעיקר את ראשו לנושא ולהבין מה עושים בארגון שלו סמנכ"ל הטכנולוגיות או מערכות המידע.

המנכ"ל חייב להיות מעורב להבין השלכות ומשמעויות ולחקור את המרכיבים השונים של הטכנולוגיה והשלכותיה. טכנולוגיה והשלכותיה גם ברמה האירגונית וגם ברמת המודל העסקי והסביבה.

נכון המנכ"ל אינו לבד, אך אם בעבר היה מדובר בספק פתרון ארגוני, היום גוף מערכות המידע או הטכנולוגיות, כפי שהוא קרוי ביותר ויותר מקומות, הופך משמעותי עד כדי קבלת החלטות המשפיעות על אסטרטגיית הארגון ויכולתו להצליח ולשרוד בעתיד הקרוב.

אם הארגון הוא סייבורג, חייב המנכ"ל להתחבר חזרה למערכת ההפעלה ואולי להפוך לכזו, שכן אם לא יהיה כזה, יהיה מישהו אחר בארגון שימלא את החלל שנוצר.

אז אם הארגון הוא סייבורג, המנכ"ל הוא מערכת ההפעלה שלו.

מאת |2018-10-16T11:56:14+03:0019 יולי , 2018 |